|
||
Katalog nr Skrivare
|
649 Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning 109 x 59 + 109 x59 cm |
De två delbilderna ser vi första ögonkastet helt lika ut, men så är inte fallet. Det finns inga punkter som är lika i den vänstra och högra stereobilden. Det är just denna olikhet som gör att du ser i stereo. Den vänstra delbilden är för höger öga och den högra delbilden är för vänster öga. Man skelar alltså något med ögonen när man betraktar en direktstereoskopisk bild. Känner du inte till hur man betraktar direktstereoskopiska bilder
|
Katalog nr Skrivare
|
649 b Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning 59 x 66 cm
|
Klicka här om du är intresserad av köp.
|
Katalog nr Skrivare
|
649 c Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning 39 x 44 cm |
|
Ett av mina förslag till installation på "Drottning Kristinas torg" i samband med "TYCK OM GAMLA STADEN" under våren 2016 i Åmål Joseph Campbell (1904-1987) skiver i ett av kapitlen i ”Myternas makt”, så här: "I Indien finns det ett vackert sätt att hälsa. Man lägger handflatorna mot varandra och bugar inför den andre. (Man gör en "Namaste"-hälsning. Min inskrivning). De här människorna är medvetna om den gudomliga närvaron i alla ting. När man kommer till ett indiskt hem som gäst, hälsas man som en gudom på besök". Det är dessa ord som ligger till grund för "Mötesplats". Tänk dig att man först har handflatorna ihop men sedan endast låter fingertopparna beröra varandra. I stiliserad form fick jag då fram någon typ av katedral. Jag lät den nedre delen av "händerna bli kantiga som kontrast till de mjukare "fingerformerna". |
||
Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art) Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning. Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en 340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art". GICLÉE FINE ART (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn). Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art) och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här |