© Björn Carlén
: "Tornet" (ur Tarotsviten)
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning
 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1116
Tornet
(Alt I)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
6 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
109 x 59 cm
110 x 60 cm
10.600 SEK
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1116 b
Tornet
(Alt II)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
15 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
59 x 32 cm
60 x 33 cm
4.800 SEK 
 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1116 c
Tornet
(Alt III)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
4 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
29 x 16 cm
30 x 17 cm
2.400 SEK 
 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Något om bildidén

Inspirationen till den här bilden kommer från Tarotsystemet. Det här handlar om kort nr XVI «TORNET» som är ett av de 22 korten i «Stora Arkanan».

Nyckelord:

Mars och Väduren. Långtgående inre förvandling. Helande kraft. Det gamla förstörs för att ge plats åt det nya. Andlig förnyelse, självkännedom.

Eldens förtärande renande kraft förstör och sveper bort det gamla. Ingenting skonas. Egots torn skakas i grunden.

Det enda som är säkert i livet är föränderligheten. Ingenting kan i evighet förbli var det varit. Även ur smärtsamma besvikelser lär vi oss något, ja kanske till och med mer just då. I bilden har den gamla tiden slutat att fungera. Ingen visare på klockan och ingen sand i timglasen (reliefen på tornets topp). Horus öga uppe i tornets topp illustrerar uppväckt medvetande.

Man ser verkligheten som den är. Olivkvistarna och duvan på den fruktliknande farkosten symboliserar medkänsla som uppstår då man lärt känna sig själv. Ormen i krigshjälmen står för förnyelse. En ny tid väntar. Man lämnar allt elände, (den förstörande elden och krigshjälmen). Här en grekisk krigshjälm från ca 500 f.Kr. Jag äger en bronsmodell av en sådan hjälm. Då slog det mig att ögonen och näsan påminner just om Vädurens tecken, så jag markerade den linjen med röd färg. I hjälmens «panna» satte jag också dit symbolen för planeten Mars som i astrologin styr Väduren.

Mars har med vår maskulina sida att göra, med muskler, kraft och aggresion. Väduren är ett eldtecken. Enligt astrologin är Vädurar ofta äventyrslystna och energiska och mycket sexuellt inriktade men kan också vara dumdristiga, själviska och otåliga. Prestationer är viktiga för vädurar. De är mycket annat också, så läs i astrologiböckerna.

Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art)

Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning.

Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en  340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art".

GICLÉE FINE ART  (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn).

Om man skall kalla detta grafik eller måleri är svårbedömt. Eftersom man gör flera ex av samma bild borde det höra hemma bland digital grafik, men utskriftsmaterialet, canvas, gör att det hör hemma under måleri, så det är vid MÅLERI du hittar de här bilderna som är utskrivna på canvas. Pappersbilderna hittar du vid GRAFIK

Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art)  och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här