|
||
Katalog nr Titel Konstnär Teknik Upplaga Tryckpapper Färgfabrikat Bildyta Passepartoutstorlek Ramstorlek Pris monterad och inramad |
504 |
Klicka här om du är intresserad av köp
|
Något om bilden PROCESS för Hölje V (37 moment) Hela tiden har jag använt en järnkloridlösning på 7,5 Bé-grader 1 < Lagt en fin akvatintgrund. (nr 1) 2 < Screentryckt en struktur över hela ytan (ovanpå akvatintgrunden). 11 < Lagt på ny akvatintgrund. (nr 2) 12 < Blockerat del av sfär. Etsat 5 sek. 24 < Lagt på ny akvatintgrund. (Nr 3) 25 < Blockerat allt utan mörkare delar av "rör". Etsat 25 sek på grund 3. 30 < Lagt på ny akvatintgrund. (Nr 4) 31 < Blockerat allt utan mörkaste fält av "rör" och del av rörs insida. 33 < Lagt på ny akvatintgrund. (Nr 5) 34 < Blockerat allt utan översta fält av vänstra röret samt del av sfär.
|
Akvatintetsning
Om man vill ha stora sammanhängande ytor använder man sig gärna av akvatinttekniken. Akvatintgrunden görs genom att på den absolut rena kopparplåten strö ett tunt lager asfalts- eller hartspulver. Sker lättast i ett så kallat akvatintskåp. (Se nedan till höger). Efter någon minut har det avsatts ett jämnt lager pulver på plåten som nu försiktigt tas ut och bränns underifrån med en gasollåga. Pulvret (asfalt eller harts) smälter då till droppar som sedan hindrar syran att "bita" i plåten. (Mellan dropparna är det öppen plåt). De partier som skall vara helt vita blockeras med flytande grund innan första badet, sedan jobbar man vidare med flera bad och följer en etsnyckel (Se bild till höger). Ju längre tid man etsar desto mörkare avtryck. För att få sådana toningar från vitt till svart som du ser i detaljbilderna ovan, måste man göra små blockeringsförändrinar och många bad i svag lösning. Den ljusaste gråtonen har ca 10 sekunder och den svarta ytan ca 40 minuter. I de här bilderna har det behövts 35-40 blockeringar och "syrabad".
|
Björn Carlén: Hölje (detalj) Akvatintetsning |
Etsnings - nyckel som PDF |