© Björn Carlén
: "Eremiten" (ur Tarotsviten)
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1118
Eremiten
(Alt I)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
6 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
109 x 59 cm
110 x 60 cm
10.600 SEK
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1118 b
Eremiten
(Alt II)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
15 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
59 x 32 cm
60 x 33 cm
4.800 SEK 
 

  

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1118 c
Eremiten
(Alt III)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
4 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
29 x 16 cm
30 x 17 cm
2.400 SEK 
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Något om bilden

Inspirationen till den här bilden kommer från Tarotsystemet. Det här handlar om kort nr IX «EREMITEN» som är ett av de 22 korten i «Stora Arkanan».

Nyckelord: Jungfrun och Merkurius. Analytiskt förstånd. Sanningssökare. Följer inte gruppen utan kör sitt eget race till fullbordande och skörd. God vägvisare men kritisk och pedantisk.

I bilden har den traditionellt gamle mannen här ersatts av ett ljus med bilden av Den helige Franciscus, en av eremitmunkarna. Den helige Antonius var en annan.

Ljuset står för sökandet. Normalt brukar det vara i form av en lykta.

Den blå figuren står för vishet och den nakna gestalten för öppenhet men också sårbarhet. Den omgivande gröna färgen står för kreativitet och växande. Sädesaxen betyder att Eremiten söker fullbordan. Den blå figuren har gått sin egen väg. Här uppför en trappa i labyrinten och ser alltså längre än hjorden som alla bildar en stor konformistisk grupp nere i ett hål. Alla själarna är där mer eller mindre lika.

På vägen mot sanningen har Eremiten varit utsatt för olika frestelser och farligheter. Här representerade av elden, det flörtande ögat, den giftiga ormen, den utmanande kvinnan och den trehövdade helveteshunden, Kerberos.

Planeten Merkurius som i astrologin styr Jungfrun är här representerad med sin bevingade stav och sina två slingrande ormar. Ormen kan också betyda att finna nya vägar. den tidigare passar inte längre, precis som ormen ömsar skinn.

Den ensamma själen ute på fältet symboliserar att Eremiten ofta är allena eftersom han/hon sällan är förstådd av sin omgivning. Jungfrun är ett jordtecken. Du ser symboltecknet på trappsteg nr 2 uppifrån. På översta trappsteget ser du Merkurius symbol och under Jungfruns ser du ett pentagramtecken med spetsen uppåt som bland annat då betyder glädje, uppenbarelse, harmoni. Med spetsen neråt är det tvärtom, olycklig, andlig besvikelse med mera.

Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art)

Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning.

Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en  340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art".

GICLÉE FINE ART  (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn).

Om man skall kalla detta grafik eller måleri är svårbedömt. Eftersom man gör flera ex av samma bild borde det höra hemma bland digital grafik, men utskriftsmaterialet, canvas, gör att det hör hemma under måleri, så det är vid MÅLERI du hittar de här bilderna som är utskrivna på canvas. Pappersbilderna hittar du vid GRAFIK

Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art)  och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här