Detalj av bägarna

© Björn Carlén
: "Fem bägare" (ur Tarotsviten)
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1122
Fem bägare
(Alt I)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
6 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
109 x 59 cm
110 x 60 cm
9.800 SEK
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1122 b
Fem bägare
(Alt II)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
15 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
59 x 32 cm
60 x 33 cm
4.400 SEK 
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist
 

1122 c
Fem bägare
(Alt III)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
4 (25 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
29 x 16 cm
30 x 17 cm
2.100 SEK 
 

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

Något om bilden

"Fem bägare" är ett av de 40 korten i «Lilla Arkanan» i Tarot. Eftersom jag använder en jonisk kolonn (antikt byggnadselement) som ramverk till bilden har jag skrivit FEM BÄGARE på latin (QUINQUE POCULA), det språk som användes på monumenten under antiken.

Nyckelord: Mars i Skorpionen. Besvikelse. Förlorad jämvikt. Problematiska relationer. Oväntade störningar. Krossade förväntningar. Det gäller att lära känna sin egen verklighet.

Elden står för oväntade förfärliga händelser. I den här bilden har jag överdrivit. Det är en mycket stor stad som brinner. Mars kallas ju i astrologin för den "lilla olyckan". Saturnus är den stora.

Symboltecknen för Mars och Skorpionen har jag lagt in i relief på arkitraven längst upp i bilden. Uppe i himlen bakom arkitraven finner du en liknande form som den i "TORNET". Man vill fly bort från eländet. I "Tornet" har jag en kvinna på väg upp i ballongen, här är det en sfär (själ) som har lämnat sin plats på vågen så att jämvikten har förlorats.

Det enda som är säkert i livet är föränderligheten. Ingenting kan i evighet förbli var det varit. Även ur smärtsamma besvikelser lär vi oss något, ja kanske till och med mer just då.

Fjärilen symboliserar att det ändå inte är hopplöst. Precis som fjärilen kommer fram ur sin kokong, kan det betyda att man träder fram med en ny skönhet och en ny medvetenhet, att man går in i en period av pånyttfödelse och transformation.

Formmässigt kan det vara intressant att visa på mellanrumsformerna vid bägarna (Se bild längst upp till höger). Här har jag gjort mellanrumsformerna minst lika viktiga som själva bägaren. Ansiktet som finns i mellanrumsformen återkommer sedan i dubbel upplaga som dekor på själva vasen. Där bildar ansiktena en Judaskyss. Nästan allt i hela bilden «FEM BÄGARE» handlar om besvikelse och ödeläggelse. Den femuddiga stjärnan med spetsen neråt förstäker detta.

 

Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art)

Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning.

Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en  340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art".

GICLÉE FINE ART  (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn).

Om man skall kalla detta grafik eller måleri är svårbedömt. Eftersom man gör flera ex av samma bild borde det höra hemma bland digital grafik, men utskriftsmaterialet, canvas, gör att det hör hemma under måleri, så det är vid MÅLERI du hittar de här bilderna som är utskrivna på canvas. Pappersbilderna hittar du vid GRAFIK

Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art)  och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här