VERKSTADSLOKALER / Workrooms (Studios)

 

Egentligen har jag 4 arbetslokaler. Utöver dessa rum har jag också byggt till ett galleri, där jag kan visa mina och ibland också andras målningar och grafiska blad.

Rum 1. Lokal för renare arbeten. 

               
Arbetsbordet med skärmatta. I bakgrunden ljusborden. Passepartoutskärare ovanpå hurtsarna.
Det är 4 Mattonhurtsar (kullager) med 4 lådor i varje hurts. Invändiga måttet på varje låda är 105 x 73 x 9 cm (BxDxH)

      
Det som kanske skiljer det här arbetsrummet från andras är nog arbetsbordet. Det är sammansatt av dubbla köksinredningar, så man har både hurtsar och skåp på bägge sidor. Normalt är dessa skåp med sockel och skiva 90 cm höga, men jag har byggt på 6 st 15 cm höga och 15 cm djupa fack på långsidorna. Ovanpå alla dess har jag sedan placerat en dubbelbred köksbänk i vit laminat. Totalt är bordet alltså 120 cm brett, 210 cm långt och 105 cm högt (bra för ryggen). Under skivan i mittsektionen kan jag placera målarduksrullarna och montagefilm (även de längsta på 210 cm). Halva bordsytan är sedan täckt med självläkande skärmatta. Mycket användbar eftersom jag ofta brukar schablonkniven.

Det är i det här rummet som arbetet börjar när en ny bild är på väg. Här ritas de första skisserna och så småningom skärs schablonerna innan airbrushmålningen eller screentryckningen tar vid. Även slutarbetat vid inramningar sker här, både passepartoutskärning och sammansättning av ramar.  Här jobbar jag numer också med de digitala målningarna. De görs direkt i datorn. Jag sysslar alltså inte med några reproduktioner.

 

Rum 2. Lokal för koppartryck.

      
                                                              En "Domeij" koppartryckspress. Tryckbädd 72 x 150 cm     

  
Hörnet med kallhäll (metall) och värmehäll m.m. Till vänster om kallhällen finns också ett golv- till tak- skåp där jag förvarar screentrycksfärgerna. Längst in under trappan är kopieringsdelen som används då jag någon gång arbetar med olika fotobaserade tekniker.


Låda med ett antal 5 mm tjocka glasskivor till uppspänning av koppartrycksblad. Jag använder bägge sidorna och gör uppspänningen med hjälp av gammeldags klisterremsor (papper) direkt efter att arket varit i koppartryckspressen. Efter någon dag är det bara att skära loss bladet och göra ren glasskivorna med vatten i ett tillräckligt stort tråg.

Det stora rostfria tråget används om jag måste blötlägga hela screenramar (85 x 115 cm).

Delvis under bordet till koppartryckspressen finns min ca 36 år gamla kompressor med en tank på 120 liter. Den fungerar utmärkt fortfarande. Från den går det en huvudslang till det rum där jag arbetar med airbrushtekniken. Där fördelas sedan slangen i 7 klenare luftslangar som i sin tur går till sex färgsprutor och en luftspruta. Mer om detta när vi kommer dit.

Kompressorn kan alltså inte stå i samma rum som där man sprutar färg. Då skulle kompressorns luftintaget bli alldeles igengrott.

 

Rum 3. Lokal för screentryck och airbrushteknik

            
Screenbordet är fällbart. Eftersom ytorna i det här rummet är rätt så små är det bra att få så mycket ledig golvyta som möjligt. Därför har jag gjort tryckbordet ledbart, så när det inte används fälls det upp mot väggen. På det sättet skyddas också vidsittande ram mot "nersmutsning" av färgdimma när jag håller på med airbrushtekniken. Man kan se hålet för dammsugaren på undersidan av "vakuumbordet". Du kan läsa mer om tryckbord och screenram under teknik.

Det här rummet har undertryck, så inga ångor eller färgdamm "läcker ut" till angränsande rum. (Se utsugningsfläkten här nedan). Därför, och givetvis för att skydda mina lungor, har jag en övertrycksmask på mig. All luft in till mitt ansikte är alltså helt ren. Den luften passerar genom tre filter i en kompressor på ryggen. På grund av övertrycket under visiret kan ingen annan luft komma in.

Den utgående luften blir också tämligen ren. Den passerar genom två filter innan den släpps ut.

  
Till vänster de första filtren som utgående luft passerar. Det är två st 100 x 50 cm stora. Sedan kommer luften in i en luftsluss där den innan den kommer in i själva fläkten passerar ytterligare ett filter.
  
Om jag vill kan jag med ett enkelt handgrepp på fläkttrumman (se högra bilden) få tillbaka luften in i arbetslokalen och nu ren från färgdamm.
   
Färgburkar (Rowney acryl) och färgsprutor. Längre till vänster (ej synlig på bild) finns också en mindre färgspruta, en så kallad retuschspruta som har så fin "stråle" att man nästan kan teckna linjer med den. Till höger ser man övertrycksmaskerna.
              
Längst in mot ytterväggen bakom screentryckbordet finns ett akvatintskåp. (rödmarkerat). En garderobsliknande tingest med en öppningsbar lucka på framsidan. Jag går inte in på hur det används just nu. Det kan du se och läsa om vid tekniksidan om akvatint. Luckan får givetvis inte stå öppen när skåpet inte är i funktion. Det är fyllt med asfaltpulver som då lätt skulle kunna förpesta luften. Cykeltrampan på skåpets vänstra sida är kopplad till tre större borstar som är till för att virvla runt asfaltpulvret.
På högra sidan om akvatintskåpet har jag ett litet värmeisolerat hörn där utsidan består av plåt. Det är här jag bränner fast akvatintgrunderna.

Den blåmarkerade ytan är en snett stående järnbeklädd vägg. Det är där jag står och målar med sprutorna. (Airbrushtekniken)

Den grönmarkerade linjen markerar torklinan (inplastad stålvajer) vid screentryckning. Nedan ser du linans bägge fästen. På ena klossen sitter också en hygrometer. Det är viktigt att ha koll på luftfuktighet när man trycker screen. Linan kan spännas med en skiftnyckel.

      
        
Till vänster om screentryckbordet finns också ett specialkärl för miljöfarligt avfall. Det är helt tättslutande och förhindrar därmed också självantändning av kombinationen trassel-bomull-terpentin.

Till höger en bild från papp- och kartongförrådet. Här är det mörkt och lagom luftfuktighet Ca 50-60% året runt.

 

Rum 4. Ramverkstad

  
I ramverkstaden sågas screenramar, spännramar (finns vid teknik "airbrushmålning")till målningar och aluminiumlist till bildramar.

Utöver dessa lokaler som jag visat på den här sidan, har jag också haft ett vanligt fotolab som nu är omgjort till ett utskriftsrum för den stora Epsonskrivaren. (140 cm bred), Epson Sure Color P 7000. Möjlig utskriftsbredd 61 cm. Det rummet ligger i anslutning till RUM 1.