Arbete från 1969-77. (Ett litet urval bilder av de ca 120 som gjordes under den här perioden). Den här är gjord 1969

      

   Björn Carlén: "Rymd  IV"

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik

Bildyta
Tillverkningsår
R74
Rymd  IV

Björn Carlén
Olja (blank lack på krederad spånplatta)
90 x 67 cm
1969

 

 

Något om bilden

Det var 1969 jag på allvar började använda färgsprutor som "penslar". Ett år innan jag började på Konstfack, hade jag varit lärling hos en fotoretuschör som var enormt skicklig med retuschsprutan. Då fick jag inte själv jobba med det dyra verktyget men jag såg vad man kunde göra.
Nu, 17 år senare, hade jag resurser att skaffa egna sprutor. Redan på Konstfack hade jag litet försiktigt börjat med en enklare retuschspruta men nu började jag satsa stort. Både med retuschsprutor och större sprutor för stora ytor.

 Till att börja med använde jag självhäftande plast som schablonmaterial. Först "krederade" (grundade) jag spånplattan och sprutade upp de ytor där jag inte behövde schabloner. Lät färgen (i början oljefärg senare akrylfärg) torka ordentligt. Därefter fäste jag hela ytor av den självhäftande plasten och skar med en schablonkniv de delar som nu skulle sprutas. Inga skärningsmisstag fick göras, eftersom det blev en liten skåra i målningens yta där kniven hade gått fram. En omständig och dyr teknik varför jag jobbade på att hitta någon annan schablonmetod. Så småningom kom jag fram till att jag kunde skära schablonerna i kartong eller montagefilm utan att de var applicerade på pannån och istället för tunga fiberskivor använda uppspänd målarduk. Genom att pressa 1 mm järnplattor mot dukens baksida kunde jag sedan fästa schablonerna med magneter, Skulle en sprutning bli misslyckad kunde jag med exakt passning fästa schablonen igen och göra om momentet.

Den här bilden är skuren enligt det första alternativet, alltså med plast på krederad spånplatta.
Här visar jag ännu en gång dubbeltydigheten i bilder som vi inte klart kan identifiera.

Rättvänd

  Vriden 180 grader

PS

Den här bilden var med på en utställning som KRO arrangerade på Moderna Museet i Stockholm 1973. Under februarilovet det året hade Riksutställningar anordnat en "tyckartävling" bland Stockholms skolungdom. Den här bilden hörde till de "segrande" vilket resulterade i att Riksutställningar köpte in två av mina målningar som sedan tillsammans med andra bilder gick runt i Sveriges skolor.