© Björn Carlén: "Augusti 2014"
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist

1161
Augusti 2014 (Alt I)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
7 (Totalt 36 fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
59 x 77 cm
60 x 78 cm
8.700 SEK


Klicka här om du är intresserad av köp.

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist

1161 b
Augusti 2014 (Alt II)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
14 (Totalt 36 fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
24 x 31 cm
25 x 32 cm
2.800 SEK

Klicka här om du är intresserad av köp.

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Utskrivet på


Hållbarhet (utan någon förändring)
Bildyta
Ramstorlek
Pris monterad och inramad med Nielsenlist

1161 c
Augusti 2014 (Alt III)

Björn Carlén
Digital Painting (Giclée Fine Art)
15 (Totalt 36 fördelat på 3 storlekar)

Epson Stylus Pro 7900
Epson Ultrachrome + K3- & HDR-bläck
Epson 375 grams Water Resistant Matte Canvas, upplimmad och mattfernissad

Minst 75 år i normalbelysning
14 x 18 cm
15 x 19 cm
2.000 SEK

Klicka här om du är intresserad av köp.

Något om bilden       Rysslands invasion av Ukrainas Krim

              

Bilden har en förhistoria. Den visar ganska tydligt att form föder form.

När Kina den 17 februari 1979 invaderade Vietnam, berördes jag i likhet med många andra av en stark oro. Var detta starten på ett nytt och kanske sista världskrig? Hur skulle Vietnams bundsförvant dåvarande Sovjetunionen förhålla sig?

Associationsvägen kom jag fram till bilden "PÅ RANDEN" (vänstra bilden). Kina var ju en av världens stormakter, en av världens stöttepelare som nu började röra på sig. Såsom pelaren eller riktigare kolonnen nu står, fungerar den fortfarande som stöd, men skulle den flytta sig, om än så litet, ytterligare utåt, skulle den falla och en katastrof vore ett faktum. En stor och mörk släpande skugga faller på postamentet och den lilla människan, själen (här som oftast i mina bilder symboliserad med ett klot) kan inget göra. Eftersom det tar lång tid (ca 125 timmar) att göra en bild som På Randen, så hann Kina att under tiden dra sig ur Vietnam och världskrigsfaran var just då över, men medan jag arbetade med bilden associerade jag vidare genom kolonnerna, så denna bild gav i sin tur upphov till en hel serie bilder (här visas några) med temat demokratins uppkomst och fall. (Kolonnen associerade till Grekland, Grekland till demokratins födelse etc.). "GRYNING" och "LOCKELSE" hör till de första bilderna i serien. "REKVIEM" (näst längst till höger) blev den sista. Däremellan upprepade sig historien när dåvarande Sovjetunionen invaderade Afghanistan den 27 dec 1979. "PÅ MARSCH", bilden längst till höger i raden, blev då en upprepning av "PÅ RANDEN", men här med endast en kolonn och den var röd.

© Björn Carlén: "På randen", akryl 90 x 115 cm
© Björn Carlén: "På marsch", akryl 90 x 120 cm
Ännu en gång kom temat in i mina bilder. Det var när öststaterna frigjorde sig 1990. Då försökte man införa västerländsk demokrati i länder utan demokratisk grund. Därför gjorde jag postamentet väldigt bräckligt i bilden "Hinc Securitas". Även några grafiska blad har nyligen tillkommit med det här temat. Senast Digital Paintingbilden "Augusti 2014" och "Tungt på tunt"       

Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art)

Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning.

Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en  340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art".

GICLÉE FINE ART  (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn).

Om man skall kalla detta grafik eller måleri är svrbedömt. Eftersom man gör flera ex av samma bild borde det höra hemma bland digital grafik, men utskriftsmaterialet, canvas, gör att det hör hemma under måleri, så det är vid MÅLERI du hittar de här bilderna som är utskrivna på canvas. Pappersbilderna hittar du vid GRAFIK

Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art)  och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här