|
||
Katalog nr Skrivare
|
1137 Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning |
|
Katalog nr Skrivare
|
1137 b Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning |
|
Katalog nr Skrivare
|
1137 c Epson Stylus Pro 7900 Minst 75 år i normalbelysning |
|
Något om bilden Vanitas (latin för ’fåfänglighet’ eller ’tomhet’) är ett motiv i konst och litteratur, som avser att påminna om livets förgänglighet. Motivet förekommer i stilleben och skönlitteratur. Vanitasmotivet syftar till att påminna om jordelivets tomhet, och det manar till eftertanke om bestående värden. Inom konsten symboliseras "vanitas" ofta av en dödskalle, men kan även framställas i form av något annat som dött, eller är på väg att dö. till exempel en oljelampa, ett fladdrande eller slocknat ljus, en klocka ofta som timglas, eller en vissnad blomma. Månen kan man ju också föra hit. Det är en död planet. Insekter som drar sig till förruttnelse, i den här bilden som en mask på skelettdelen vid ögonhålan. Under 1600-talet arbetade ofta de holländska konstnärerna med "Vanitas"-stilleben. Denna bilden är givetvis också ett upprop, i form av en skräckbild, till ungdomar för att få dem sluta att röka. |
||
Något om tekniken Digital Painting (Giclée Fine Art) Detta är inte reproduktioner. Hela bilden är gjord direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "PhotoShop". Här gör jag ungefär samma jobb på skärmen som jag annars gör på duken med airbrush-sprutan när jag gör en akrylmålning. Bilden är i datorn gjord i full skala med upplösningen 3-400 punkter per tum (ppi) och ett färgdjup på 16 bitar/kanal. Bilden blir alltså mycket "tung". Vid sparandet i "tiff" flera hundra MB, ibland upp till mer än 1 GB. När väl bildidén är klar har jag haft mellan 40-200 timmars datorjobb (varierar givetvis för olika bilder). Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år, Epson 9900 och 7900) i normal belysning. Utskriftsmedia är antingen ett ca 310 grams coatat grafikpapper eller en 340 - 410 grams preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art". GICLÉE FINE ART (eller enbart Giclée) anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn). Om man skall kalla detta grafik eller måleri är svrbedömt. Eftersom man gör flera ex av samma bild borde det höra hemma bland digital grafik, men utskriftsmaterialet, canvas, gör att det hör hemma under måleri, så det är vid MÅLERI du hittar de här bilderna som är utskrivna på canvas. Pappersbilderna hittar du vid GRAFIK Klicka här för att se vidare information om tekniken Digital Print (Giclée fine art) och Digital Painting (Giclée Fine Art) . Vill du se en bild i process klickar du här |