© Björn Carlén: "Rymd II 2021" Den diagonala texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning |
Katalog nr Konstnär Storformatskrivare
Vid rengöring |
1200 Björn Carlén Epson SureColor P7000 Minst 75 år i normalbelysning Nielsenlist, profil 33, matt silver. Framkant 4 mm, djup 25 mm Använd dammvippa. Vid behov ren fuktig Weetextrasa |
|
Katalog nr Konstnär Storformatskrivare
Vid rengöring |
1200 b Björn Carlén Epson SureColor P7000 Minst 75 år i normalbelysning Nielsenlist, profil 33, matt silver. Framkant 4 mm, djup 25 mm Använd dammvippa. Vid behov ren fuktig Weetextrasa |
|
Katalog nr Konstnär Storformatskrivare
Vid rengöring |
1200 c Björn Carlén Epson SureColor P7000 Minst 75 år i normalbelysning Nielsenlist, profil 33, matt silver. Framkant 4 mm, djup 25 mm Använd dammvippa. Vid behov ren fuktig Weetextrasa |
Katalog nr Konstnär Storformatskrivare
Vid rengöring |
1200 c Björn Carlén Epson SureColor P7000 Minst 75 år i normalbelysning Nielsenlist, profil 33, matt silver. Framkant 4 mm, djup 25 mm Använd dammvippa. Vid behov ren fuktig Weetextrasa |
Något om den här bilden Eftersom jag håller på med nostalgiska minnesbilder gjorde jag också en variant av "Rymd II" som jag målade i akryl 1969. Det var en av mina första airbrushbilder. Såg ut som vänstra bilden. Det syns att jag inte behärskade airbrushtekniken i början. Det blev mycket bättre efter några år. Bilden till höger är en airbrushakryl från 1971
© Björn Carlén: "Rymd II", akryl 1969 © Björn Carlén: "Rymd XXII", akryl 1971 |
Något om tekniken Detta är varken ett foto eller en reproduktion. Bilden är tecknad och målad direkt i datorn. Målarpenseln och ritverktygen är de som finns i "Photo Shop". Utskriften sker sedan i en Epson storformatskrivare med arkiv- och ljusbeständigt Ultrachromebläck samt det nya K3- och HDR-bläcket. Minst 75 års hållbarhet i normal belysning (förmodligen betydligt längre - idag finns det testuppgifter som visar på ca 200 år). Utskriftsduken, är 375 grams syrafri preparerad bomullsväv (canvas). Det är endast bläckstråleutskrifter med detta bläck och utskrivet på syrafritt material (duk eller papper) som får kallas "Giclée Fine Art". GICLÉE FINE ART, enbart GICLÉE eller PIGMENT PRINT anger endast hur bilden är utskriven. Namnet har alltså inget att göra med hur man framställt bilden. Det är alltså inte ett digitalt konstgrafiskt verk för att det står GICLÉE FINE ART. Då måste det vid tekniken också stå ex.vis Digital Print, Digital Painting eller Compugraphy (= gjort bilden i datorn) eller något liknande. Fördelar med den här metoden är att jag får en mer hållbar utskrift än med traditionella grafiska metoder. Jag behöver inte som i serigrafi göra hela upplagan på en gång. Jag kan fördela upplagan på olika storlekar. Jag slipper alla ohälsosamma lösningsmedel (thinner, terpentin, kaustiksoda med mera) i samband med framställningen.
|