CV (MERITER) / LIST OF QUALIFICATIONS (emalj,skulptur,relief m.m.)


© Björn Carlén: Självporträtt, gips, höjd 36 cm. Skulpterat våren 1955
 

© Björn Carlén:
Självporträtt, gips, höjd 36 cm. 1955
 
Självporträtt, 19 år
Gipsavgjutning efter lerskulptur

Skulpturen på mig själv gjordes under en natts jobb i ett hyresrum på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Som hjälpmedel hade jag foton på mig själv, en spegel och en krumpassare.  Själva gjutningen gjorde jag i Konstfacks gipskällare. Men detta var inget arbete som ingick i min skulpturutbildning på Konstfack.

 


© Björn Carlén: Gabriella 5 år, lera, höjd 60 cm. Skulpterad 1965

© Björn Carlén:
Gabriella 5 år, lera, höjd 60 cm. Skulpterad 1965
Gabriella fem år
Det är min äldsta dotter i femårsåldern. Idag ( år 2008) är hon 49 år. Här tyckte hon det var spännande att få stå modell. Hon var så tålmodig och klarade av att stå still i rätt långa pass. Hon fick litet betalt för var minut hon orkade stå.
Tyvärr gick den här skulpturen i 17 delar när jag skulle gjuta den i gips, trots att jag gjorde allt enligt konstens regler. Nu finns alltså endast det här fotot kvar av skulpturen.

 



© Björn Carlén:
"Spik i kubik", pappspik på lamellskiva, 80 x 91 cm, 1964
SPIK I KUBIK, trä-metallrelief

Med den här bilden eller rättare reliefen finns det en liten historia förknippad. Jag trodde att det skulle räcka med 4000 pappspik innan jag började. Spiken skulle hamras ner i den svartmålade lamellskivan till olika nivåer. När de 4000 spiken var nerhamrade var bilden bara halvfärdig. Jag gick då ner till Eskilstunaboden i Åmål, som på den tiden låg på Kungsgatan mitt emot torget, och köpte ytterligare 4000 pappspik. Väl i verkstaden igen upptäckte jag att den här gången hade spiken en liten "söm" på huvudet, varför jag fick återvända till järnhandeln och förklara att de här spiken gick ju inte att använda. "Och varför inte det då?" - "Det är ju en söm på huvudet!" Då tyckte de att jag var bra konstig. Men de skulle skicka efter den andra sorten utan söm.

När reliefen så småningom blev klar vägde den hela 30 kilo.

 


© Björn Carlén: "Kaos", muttrar på kopparplåt, 18 x 18 cm, 1968

© Björn Carlén: "Gruppering", muttrar på kopparplåt, 18 x 18 cm, 1968

 

Här ser man sambandet mellan de här bilderna och metallreliefen "Gruppering" som gjordes 3 år senare.

Den högra bilden "Diagonalkomposition" blev föregångare till mitt sätt att arbeta idag. Med glidande toner i ytorna. Här är det grovt. Idag ser man inte övergångarna.
 


© Björn Carlén: "Diagonal i kvadrat", serigrafi
38 x 38 cm (inramad 52x50 cm),1965
 

© Björn Carlén: "Diagonalkomposition", olja (blank lack), 85 x 85 cm, 1965


 


© Björn Carlén: Halssmycke, emalj på koppar, 7 x 5 cm, 1968

© Björn Carlén: Halssmycken, emalj på koppar
 7 x 5 cm, 1968
Halssmycken för män

Under 1968 höll jag vid sidan av måleriet också på med en del konsthantverk i form av emaljbroscher för damer och emaljsmycken som skulle ersätta slipsen för herrar.  Då kostade dessa 50 kr vilket idag väl skulle motsvara ca 450 kr. Broscherna gick snabbt åt, de var ju billiga, men med halssmycke för herrar var jag tydligen alldeles för tidigt ute. Jag tror inte jag sålde mer än någon enda. Ovan ser du några exempel på "slipsarna". Det är svårt att på skärmen återge sådana här ting. I verkligheten ser de bra mycket bättre ut. De är lika fräscha idag som för 40 år sedan.

Eftersom jag var igång med emaljen började jag även applicera "emaljsmycken" på målningarna. Jag gjorde flera sådana bilder. Här ett exempel, "Concertino", målad med blank lackfärg på en krederad spånplatta. Jag var tvungen att ha något hårt underlag så jag skulle kunna fästa emaljplåten. Till vänster ser du en detalj av målningen.