© Björn Carlén
: "Är oåtkomlig". 
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning
 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad

Bladpris omonterat och oinramat

225
Är oåtkomlig (Alt I)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
30 (90 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson Ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram "German Etching"

Minst 75 år i normalbelysning
520 x 350 mm
695 x 500 mm
701 x 506 mm

3.800 SEK  (Se inramningar)

2.600 SEK

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad

Bladpris omonterat och oinramat

225 b
Är oåtkomlig (Alt II)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
30 (90 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram grafikpapper

Minst 75 år i normalbelysning
800 x 540 mm
975 x 690 mm
981 x 696 mm

6.000 SEK  (Se inramningar)

4.300 SEK

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad

Bladpris omonterat och oinramat

225 c
Är oåtkomlig (Alt III)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
30 (90 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram grafikpapper

Minst 75 år i normalbelysning
148 x 100 mm
268 x 200 mm
274 x 206 mm

1.400 SEK  (Se inramningar)

   700 SEK

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

 

 

 

Något om bildidén

Jag har sysslat med den här bilden tidigare i något annorlunda form. Det hette då "Oåtkomligt". Det som är oåtkomligt är sanningen.

Bilden föreställer ett torn eller rättare en blandning mellan kolonn och torn. Man kanske associerar ett fyrtorn. Ett fyrtorn är ju till för att vi skall komma rätt, att kunna ta ut rätt kurs. Längst upp i "tornet" finns ett ljus inneslutet i en "musselliknande" kropp. Vi kan säga att ljuset står för sanningen. Men ibland lyser inte "musslan" utan bägge skalen har slutits. På kultursidan tycker jag det pågår en sådan skymning just nu och har gjort de senaste 10-20 åren. Men det är enligt mitt tyckande och det är bara sanning för mig.

Det är svårt att nå ljuset, sanningen. Det går knappast att klättra på utsidan av kolonnen på grund av tornets "krage". Det finns förmodligen en inre väg. Man kan se att långt upp på "kolonnen" finns en liten mörk glugg. Det är i så fall det enda ljusinsläppet på vägen till toppen. Öppningen nertill vid postamentet ser inte gästvänlig ut.

Problemet att nå sanningen är en tidlös fråga. Det är därför den övre delen av tornet har en ålderdomlig prägel medan postamentet ser ut som armerad betong från vår egen tid. Samma sak med "klockorna". En något så när modern men utan visare och reliefen runt tornet är utformade som timglas men utan sand.

Något om tekniken

Klicka här för att se vidare om tekniken Giclée fine art    
Där kan du också klicka dig vidare till processen av den här sortens bilder. 
Vill du gå till processen direkt klickar du här.