© Björn Carlén
: "Rekviem". Bilden finns också som Digital Paintingbild på canvas. Klicka här
Texten över bilden finns givetvis endast på webbsidan. Den är till för att försvåra kopiering och förfalskning
 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad

217
Rekviem (Alt I)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
2 (12 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson Ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram "German Etching"

Minst 75 år i normalbelysning
350 x 413 mm
525 x 563 mm
531 x 569 mm

5.100 SEK  (Se inramningar)

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad


217 b
Rekviem (Alt II)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
3 (12 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram grafikpapper

Minst 75 år i normalbelysning
540 x 637 mm
715 x 787 mm
721 x 793 mm

7.400 SEK  (Se inramningar)

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

 

Katalog nr 
Titel

Konstnär
Teknik
Upplaga

Skrivare
Färgfabrikat
Papperskvalitet

Hållbarhet
Bildyta
Passepartoutstorlek
Ramstorlek

Pris monterad och inramad

217 c
Rekviem (Alt III)

Björn Carlén
Digital Print (Giclée Fine Art)
7 (12 totalt, fördelat på 3 storlekar)

Epsons Stylus Pro 7900
Epson ultrachromebläck +K3 & HDR-bläck
Hahnemühle 310 gram grafikpapper

Minst 75 år i normalbelysning
100 x 118 mm
220 x 220 mm
226 x 226 mm

1.900 SEK  (Se inramningar)

 

Klicka här om du är intresserad av köp.

 

 

 

 

 

 

 

Något om bildidén

Den här bilden gjorde jag egentligen redan 1979, men då som en rätt stor akrylmålning. Nu är den framställd på ett nytt sätt i den nya tekniken Digital Print (Giclée Fine Art). Det är dock ingen reproduktion utan bilden är gjord direkt i datorn. Det kan du se om du jämför de bägge bilderna.

    

              

När Kina den 17 februari 1979 invaderade Vietnam, berördes jag i likhet med många andra av en stark oro. Var detta starten på ett nytt och kanske sista världskrig? Hur skulle Vietnams bundsförvant dåvarande Sovjetunionen förhålla sig?

Associationsvägen kom jag fram till bilden "PÅ RANDEN" (vänstra bilden). Kina var ju en av världens stormakter, en av världens stöttepelare som nu började röra på sig. Såsom pelaren eller riktigare kolonnen nu står, fungerar den fortfarande som stöd, men skulle den flytta sig, om än så litet, ytterligare utåt, skulle den falla och en katastrof vore ett faktum. En stor och mörk släpande skugga faller på postamentet och den lilla människan, själen (här som oftast i mina bilder symboliserad med ett klot) kan inget göra. Eftersom det tar lång tid (ca 125 timmar) att göra en bild som På Randen, så hann Kina att under tiden dra sig ur Vietnam och världskrigsfaran var just då över, men medan jag arbetade med bilden associerade jag vidare genom kolonnerna, så denna bild gav i sin tur upphov till en hel serie bilder (här visas några) med temat demokratins uppkomst och fall. (Kolonnen associerade till Grekland, Grekland till demokratins födelse etc.). "GRYNING" och "LOCKELSE" hör till de första bilderna i serien. "REKVIEM" (näst längst till höger) blev den sista. Däremellan upprepade sig historien när dåvarande Sovjetunionen invaderade Afghanistan den 27 dec 1979. "PÅ MARSCH", bilden längst till höger i raden, blev då en upprepning av "PÅ RANDEN", men här med endast en kolonn och den var röd.

Något om tekniken

Klicka här för att se vidare om tekniken Giclée fine art    
Där kan du också klicka dig vidare till processen av den här sortens bilder. 
Vill du gå till processen direkt klickar du här.